h1

Remolcador “Las Palmas”

gener 20, 2010

Remolcador de altura “Las Palmas” (Boceto. Acuarela y lápiz de grafito en papel). Como avancé en mi último “post”, el mes de febrero lo he pasado en la Antártida, como científico en la campaña oceanográfica  ATOS-II . El plan era ir en avión hasta la base chilena de Isla Rey Jorge, en las Shetland del Sur, en el extremo de la península Antártica (62° 23′ 0″ S, 58° 27′ 0″ W), y embarcar en el buque español de investigación “Hespérides”. Pero tres días de mal tiempo y niebla cerrada en la base chilena retrasaron el vuelo, cuando llegamos el día 10 de Febrero el barco había seguido la campaña, y en su lugar nos esperaba el remolcador “Las Palmas”, que cumple misiones de logística y abastecimiento a las bases españolas en la Antártida. En éste llegamos, tras 18 horas de navegación, al socaire de Isla Decepción, lugar de la cita con el Hespérides para efectuar el transbordo. Creo que el barqueo lo recordaré durante mucho tiempo: a las 3 de la madrugada, de noche cerrada y con mar dura, transbordamos Carlos, Susana y yo, con nuestros equipajes, del “Las Palmas” a una Zodiak del “Hespérides” (gracias, Gabi). A pesar del mal tiempo, saltar a la Zodiak desde el remolcador no fue demasiado problemático, porque las bordas de ambas embarcaciones están casi al mismo nivel. Más difícil fue subir por la escala de gato  desde la Zodiak al “Hespérides” (5 metros de borda, que con oleaje fuerte oscilan entre menos de 3 y más de 7). Como simepre, me llevé un cuaderno de dibujo y acuarelas, y encontré tiempo para hacer algunos dibujos. Este es un boceto del remolcador “Las Palmas” desde la playa en Rey Jorge.

laspalmasred

Tugboat “Las Palmas” (Sketch. Watercolour and pencil on paper). As mentioned in previous posts, I have spent the month of February in Antarctica, as scientist responsible for the studies on zooplankton on the research cruise ATOS-II. I had planned  to fly from Punta Arenas to the Chilean base in King George Island, in the South Shetlands, at the tip of the Antarctic peninsula (62° 23′ 0″ S, 58° 27′ 0″ W), and join the Spanish resarch vessel  “Hespérides” there. But three days of dirty weather and fogg in King George delayed the flight, so when we arrived on the 10th February the ship had departed to follow the cruise. Instead we went on board the tugboat  “Las Palmas”, a Spanish ship in charge of logistic missions amongst the different Antarctic Spanish bases. After 18 hours we arrived at the lee of Deception Island, where we should transfer to the “Hespérides”. I think that I will remember the transfer for ever: At 3 am, in the dark of a dark night, rough weather and strong wind, Carlos, Susana and myself jumped with our luggages from the “Las Palmas” to a zodiac sent by the “Hespérides” (thanks, Gabi). In spite of the dirty weather, to jump to the zodiac from the tugboat was not difficult, as the board on the stern of Las Palmas was almost at level with that of the zodiac. More dificult was to get on board the “Hespérides” from the zodiac by way of a rope scale. The board of the Hespérides is about 5 m above the waterline, and with high waves the rolling make the  distance oscillate from  about 3 to more than 7 m. As usual I carried my sketch book and watercolours, and found some time to draw. This is a sketch of the “Las Palmas” from the beach in King George.

Remolcador “Las Palmas” (Esbòs, acuarel.la i llàpis de grafit en paper). Com he dit en l’entrada anterior, he passat el mes de Febrer a l’Antàrtida, com a científic responsable dels estudis de zooplàncton durant l’expedició oceanogràfica “ATOS-II. Els plans eren volar fins a la base xilena d’Isla del Rei Jorge, a l’extrem sud de la Península Antàrtica (62° 23′ 0″ S, 58° 27′ 0″ W), i allà pujar al vaixell d’investigació oceanogràfica “Hespérides”. Però uns dies de mal temps i boira tancada a la base xilena varen enderrerir el vol, i en arribar el dia 10 de febrer l’Hespérides havia marxat, i al seu lloc ens esperava el remolcador  “Las Palmas”, que té missions logístiques i d’abasteixement a les bases espanyoles a l’Antàrtida. Vàrem pujar a bord, i després de 18 hores de navegació estavem a redòs d’Illa Decepció, on ens esperava l’Hespérides per transbordar. Crec que l’embarcament el recordarè durant molt de temps: a les 3 de la matinada, de nit tancada i amb la mar molt alçada, la Susana, en Carlos i jo vàrem saltar, amb els equipatges, des d’el “Las Palmas” a una zodiac de l'”Hespérides” (gràcies, Gabi). Malgrat el mal temps, passar a la zodiac des d’el remolcador no va ser massa problemàtic, perquè les bordes de les dues embarcacions queden quasi al mateix nivell. Més difícil va ser pujar per l’escala de corda des de la Çzodiac fins a l’Hespérides (5 m de borda, que amb la maror forta oscil.len entre menys de 3 i més de 7). Com sempre, portava un quadern de dibuix i acuarel.les, i vaig trobar temps per fer alguns dibuixos. Aquest és un esbòs del remolcador “Las Palmas” des de la platja a Rey Jorge.

Advertisements

2 comentaris

  1. Miquel, qué peaso artista estás hecho, aunque lo sé desde hace mucho.
    Aquesta m’agrada molt i em porta bons records de la meva campanya antàrtica.


    • Moltes gràcies. Doncs encara tinc un quants dibuixos de l’Antàrtida per incloure. A veure si trobo una mica de temps i ho faig.
      Miquel



Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: